#7 Om du ska vara dryg och jäklig kan du inte vara det korrekt i alla fall?

God kväll!
 
Idag ska jag prata om ett av mina favoritämnen: sär skrivningar, stafvel och grammatiska meningar okorrekta. Skämt åsido, jag menar faktiskt inget (eller nja, lite) illa mot personer som inte skriver korrekt. Jag är väl medveten om att det finns flertalet sjukdomar som påverkar ens sätt att skriva och jag menar absolut inte detta som kritik mot dem. De jag syftar på är de som vet att de inte skriver bra men ändå inte bryr sig, det gör mig frustrerad.
 
Ett enkelt stavfel här och var är det nog ingen som kan undvika helt, problemet är när man aktivt väljer att stava ord fel p.g.a. olika anledningar. Min personliga favorit är kanske inte ett stavfel direkt men de som bestämt väljer att skriva en "förkortning" till ett ord som i sin tur blir lika lång som ordet, hur kan det spara tid? Vad är syftet? Jag försöer febrilt komma på ett exempel men tyvärr står det still i hjärnkontoret. På tal om förkortningar har jag även väldiga problem med "nt" vilket tydligen är en förkortning för det så otroligt jobbiga ordet "inte" som tar alldeles för lång tid att skriva. Hej och hå.
 
Jag gillar att läsa diverse forum på nätet och se hur folk använder språk i diskussioner och dylikt, det är galet intressant att se någon som tror de vet så mycket bättre än alla andra men sen kan hen inte ens stava till förolämpningarna hen kastar. Därifrån kommer inläggets rubrik, eftersom ingen kommer ta dig seriöst om man inte kan förstå vad du säger. Självklart kanske, men tydligen inte för alla.
 
Detta inlägg blev lite som ett söndrigt spindelväv med en massa trådar som håller ihop i alla fall mer eller mindre. Jag kan lova att jag kommer gnälla på språkbruk fler gånger så frukta ej!
 
Ta hand om er tills vidare, M.  
Folk, Stavning och grammatik | |
Upp