#6 "Män är rädda för homosexuella för de är rädda att någon ska behandla dem som de behandlar kvinnor"

Hejsan!
 
Det var ett tag sen jag snackade här, tyvärr har det mer att göra med ett fullt schema än att jag inte råkat ut för något provocerande. I alla fall, idag ska jag snacka lite om feminism.
 
Citatet jag använt till min rubrik är något jag känner är rätt träffande, jag kan givetvis inte veta om det stämmer till hundra procent men sjuttiofem skulle jag nog lätt tippa på i alla fall. Anledningen till att detta fick namnge mitt inlägg om feminism är för att de flesta som skriker om att feminism är så hemskt och kränkande och yadayada brukar också vara de som skriker lika högt om att förhållanden bara ska vara mellan man och kvinna och att allt annat är fel. Dessa personer ska jag klaga på idag.
 
Vi börjar så här, feminism är enligt SAOL "rörelse för kvinnors jämställdhet med män"; det innebär inte "kvinnor är bättre än män", "alla män ska dö", "vi vill återgå till femtiotalet fast tvärt om" och inte heller "vi vill tjäna mer än män". Jag är väl medveten om att det finns en del kvinnor som blir fanatiska i sin feminism och rör sig mer åt de senare nämnade definitionerna men de har faktiskt inte med saken att göra. Jag är också medveten om att feminism nästan klassificieras som ett "fult ord" p.g.a. personer och rörelser som felaktigt kopplats ihop med det, vilket är otroligt synd då ordet står för något så självklart. 
 
Jag blir så galet förbannad när jag hör någon säga att att löneskillnaderna inte finns, att kvinnorna faktiskt har det bättre än män på någon front så varför klagar vi, eller helt enkelt att feminism är onödigt eftersom Sverige ändå är ett av världens mest jämställda länder. Vad spelar det för roll om detta land vi lever i är så jämställt om det fortfarande finns problem som löneskillander för samma yrke, eller värst av allt, att kvinnor som får höra att de "får skylla sig själva" om de blir våldtagna. Feminism behövs, gilla ordet i sig eller ej men det behövs.
 
Nej, det här blev ett seriöst inlägg men det är också ett väldigt seriöst inlägg så det passar finfint ihop. Nästa inlägg blir mer lättsamt, kanske något om kollektivtrafik, där jag ändå upplever mest irritationsmoment.
 
Ta hand om er!
 
Det där med hyfs, Folk | |
Upp